Machtige Marketing.

Vandaag gaan we het eens hebben over de reclamewereld. De wereld van de marketing, imago en verkooptechnieken is een moeilijk en grijs gebied als je er echt over na gaat denken. Want wat is dat nu eigenlijk, die marketing?

Tegenwoordig zijn alle producten die je tegenkomt neergezet met een heel pakket van marketingactiviteiten daar omheen hangend. Uiteraard met als enige doel het zoveel mogelijk verkopen ervan. Op alle mogelijke manieren wordt je overspoelt met reclame-uitingen. En de essentie van marketing is natuurlijk een zo goed mogelijk beeld scheppen bij de bedoelde doelgroep ervan. Dat is duidelijk. Toch is er bij marketing ook een andere kant die vertelt moet worden en dat gaan we vandaag proberen uit te leggen.

Marketing wordt toegepast op zowel producten als mensen. En met mensen bedoelen wij in dit verhaal politici en ook landen. Maar eerst gaan we de marketing van producten eens wat nader bekijken. Want net als in de (nieuws) media draait het bij marketing ook om wat we niet te weten krijgen over producten. Hoe goed een marketingcampagne ook in elkaar zit, hoe hard we er ook over moeten lachen of nadenken, vaak zit er een andere kant aan een product en daar komt marketing bij kijken. Wanneer wij elke dag een aantal keren te horen krijgen hoe goed een nieuw product is of hoe hard je dit artikel nodig hebt, het stelt ons nauwelijks meer in staat om te beoordelen of dit artikel nu echt wel zo goed is.

Neem bijvoorbeeld het megaconcern Apple, de halve wereld leurt met een Iphone en Ipad en volgens ons is dit merk in de algemene perceptie van mensen een beregoed merk en levert het hele goede producten. Maar is dat nog steeds zo wanneer je weet dat jou Ipad gemaakt is door kleine kinderen, in levensgevaarlijke omstandigheden?

Of neem de knakworstjes van Unilever, heb jij enig idee wat daar nu eigenlijk in zit? De hoeveelheid E-nummers die ze erin stoppen maakt dat deze worstjes bijna geen vleesworstjes meer zijn.

De brandstof in je auto, ook hier zit een verhaal achter die door de marketing die er op toegepast wordt nauwelijks meer te vinden is. Als men enig idee heeft van de omvang van vervuiling en schending van de mensenrechten zou niemand meer benzine van Shell kopen.

Zo kunnen we natuurlijk een hele pagina vullen over de misstanden van de producten die we kopen, maar waar het in dit verhaal om draait is het volgende: de bedrijven en media doen er alles aan om ons te doen geloven dat alles wat wij kopen gewoon eerlijke en fatsoenlijke producten zijn. Marketing is daarbij de tool die ze gebruiken. Een gemiddelde reclame van een product op tv heeft een enorm feel-good gehalte, zonder dat we daarbij natuurlijk in de gaten hebben hoe een product tot stand komt en onder welke omstandigheden. Overigens zeggen wij niet dat alle merken en producten slecht zijn, helemaal niet zelfs! Maar wat beter nadenken over welk product je koopt kan volgens ons geen kwaad.

Marketing kun je ook vertalen naar het scheppen / kweken van een imago. En dat wordt guitig toegepast op bewindslieden. Het lijkt tegenwoordig wel zo dat politici niet meer gekozen worden op basis van de inhoud en visie die ze hebben, maar om het imago dat ze hebben en hoe ze zaken vertellen. Politici hebben, als je het ons vraagt, een enorme inhaalslag gemaakt als het draait om marketing. Het hebben van een zo gunstig mogelijk imago is bijna hoofdzaak nummer 1 geworden. Politici hebben dan ook vaak een spindoctor in de arm genomen om hen te helpen zo positief mogelijk in het nieuws te komen en een waarheid te creeeren rondom deze persoon. Een politicus moet als een “fijne en betrouwbare man” overkomen in plaats van iemand met een duidelijke en eerlijke visie (imago tegenover inhoud).

Neem nou de Koninklijke familie, een gemiddeld persoon zou zeggen dat het zo`n leuke familie is met Maxima als vlotte prinses en Beatrix als oprechte en zorgzame moeder van ons volk en Willem Alexander als vrolijke Frits met hun drie wollige dochtertjes. Kortom, een leuke familie met een mooie, formele functie voor ons land. Het imago zegt je dat dit ook zo is, maar je zou ook het volgende kunnen zeggen over deze familie:

a) Prins Bernhard is de oprichter van de Bilderberggroep (en hij zijn vrouw, onze koningin destijds, niet zo serieus nam);

b) Zijn dochter Beatrix is al jaren hierbij aanwezig waar we niks over mogen weten;

c) Maxima is de dochter van een lid van een corrupt en wreed regime;

d) Mabel Wisse Smit heeft een dubieus verleden zoals bij iedereen bekend is.

Dus ja, het ligt er maar aan hoe je dit bekijkt. De marketing rondom deze mensen is dus van groot belang als het gaat om de publieke perceptie over deze familie.

De rol van marketing en imago van vele andere politici en hooggeplaatsten is ook van groot belang als het gaat om de perceptie van deze mensen. Hoe zien wij deze mensen? Het moet altijd maar positief zijn en zo eerlijk en oprecht mogelijk. Maar ook hier draait het vaak om wat we niet te zien en te weten komen als het gaat om de werkelijke beslissingen die ze nemen en voor ons van toepassing zijn. Dat bijvoorbeeld vele politici aanwezig zijn geweest bij de Bilderberg conferentie wordt strikt geheim gehouden.

Tot slot komt marketing ook om de hoek kijken als het gaat om landen en wat wij daar van vinden. Als het Westen bepaalt dat bijvoorbeeld Irak aangevallen moet worden, wordt er een groot media offensief gestart om de publieke opinie dusdanig te beïnvloeden dat wij achter de beslissing staan om dit land aan te vallen. Dit zagen en zien wij bij de aanval op Irak, Libië, Syrië en binnenkort ook Iran. In de media zien we dan de meest verschrikkelijke berichten uit deze landen en men laat ons denken dat het regime in dit land bruut en meedogenloos is. Wat er werkelijk achter de schermen gebeurt, de ware redenen waarom dit soort landen aangevallen worden natuurlijk nooit uitgediept. Ook dit is een vorm van marketing die wordt toegepast, misschien wel in een brede zin, maar het bestaat wel.

Wat nu dus ons punt is, is dat marketing een beeld creëert van een product, persoon, land of situatie waarin enkel en alleen een bepaald doel nagestreefd wordt. Het draait niet meer om de waarheid of achtergrond van iets of iemand. Nee, het draait om het handhaven van de status quo waar wij ons als volk goed bij voelen en waarbij we geen vragen stellen. Het creëert een beeld dat niet is gebaseerd op de werkelijkheid, maar om het “goede gevoel” wat we erbij krijgen. Dit stelt ons niet meer in staat om kritisch na te denken over hetgeen gebeurt, over wat we kopen en naar wie we luisteren.

Verhip, marketing is inderdaad machtig!

1 thoughts on “Machtige Marketing.

Bedankt voor je reactie!